Viden om og analyse af brugervenlig emballage

 

Læs om kriterier for brugervenlig emballage og hvordan du kan analysere og optimere brugervenligheden.

 

Kriterier for brugervenlig emballage

Et skandinavisk forskningsprojekt har identificeret følgende kriterier for brugervenlig emballage:

  • Åbningsmekanismen skal være synlig
  • Åbningsmekanismen skal være nem at få fat på
  • Emballagen skal være nem at holde om og løfte
  • Lavt kraftforbrug for åbning
  • Brug af begge hænder til at åbne emballagen skal minimeres
  • Vurder betydning af stivhed og glathed af emballagematerialet
  • Minimer risiko for utæthed og brud på emballagen
  • Undgå at emballagen går i stykker under åbningen
  • Minimer sprøjt og spild af produktet ved åbning af emballagen
Reference: Final report of the NICe – project EASYOPENPACK 2006-2008 (PDF 118 sider)

 

Tre slags problemer ved åbning af emballage

Problemer med åbning af emballage udmunder i en eller flere af tre problemtyper:

 

  1. Kognitive problemer – Når åbningsmekanismen ikke forstås/opfattes efter hensigten
  2. Visuelle problemer – Når åbningsmekanismen ikke er tydeligt markeret på emballagen
  3. Fysiske problemer – Når forbrugeren ikke har kræfter til at åbne/håndtere emballagen

 

 

Analyser og optimer emballagens brugervenlighed

Du kan optimere din emballages brugervenlighed ved at analysere de fire fokusområder, som er afgørende for brugervenligheden, optimere dem og dernæst teste forbedringerne hos forbrugerne. Test er vigtig, for i sidste ende er forbrugerne altid bedst til at vurdere, om en emballage er brugervenlig.

 

De fire områder, som er afgørende for brugervenligheden, er materialer, udformning, grafik og farvevalg samt forbrugerens nødvendige kræfter.